Juryrapport voorronde 1, 10 maart @ dB’s
Wildcard: Bill Spooner
Winnaar: Potman Jr.
Juryleden:
- Daniel Papen: Utrechts Stijlicoon, Boy Ler, Danny Black & Shirley Blind, Grizzly Adams en The Naked Shortsellers
- Emiel Schaap: programmeur Club 3voor12Utrecht, professioneel muzikant, bassist bij Audio Adam, Pandae & Los Cojones Del Toro, docent gitaar en bas
- Jan Jongenotter: producer, geluidstechnicus bij Lucas Hamming, multi-instrumentalist, bezig met solo-project
- Peter Fokkema: producer, audio-engineer, speelt in The Phillistines
Lookeen
De band heeft een goeie zanger, en de keytar werd erg gewaardeerd. De zanger moet alleen meer proberen contact te zoeken met het publiek en iets creatiever gebruik maken van de keytar. Ook onderling in de band mag er wat meer interactie zijn.
Ragnar
Als tip wil de jury meegeven om een frontman/vrouw te zoeken en de drums de drums te laten. Zoek ook meer een samenhang in de sound van de band. Stem het gitaar en basgitaar sound meer op elkaar af.
Bill Spooner
De jury vond jullie een goeie en inventieve band. De drummer was goed en de harmonieën kwamen goed uit de verf. Bij de volgend ronde zou de jury wel graag een basgitaar erbij willen horen. De performance van de band is nu nog wat statisch en dat mag dus losser.
Potman Jr.
De teksten waren goed en de jury was fan van de podiumpresentatie. Het stemmen van de gitaar bij het laatste nummer duurde wel wat te lang, dus neem de volgende keer (zoals je zelf al zei) die tweede gitaar mee. De jury zou het ook leuk vinden om je met band te zien ter variatie.
Kool Kids Go Home
Kool Kids Go Home tonen veel creativiteit en muzikaliteit. Er zijn veel goeie ideeën en het gebruik van meerdere instrumenten wordt gewaardeerd.
Ondanks de originele ideeën vind de jury de producties wat matig. De raps komen beter uit in de rustigere momenten in de muziek, dus zoek die ook op. In sommige gevallen telt less is more. Het gebruik van de meerdere instrumenten is origineel en wordt gewaardeerd, maar let er op dat er niet té veel gebeurt.
Juryrapport voorronde 2, 17 maart 2016 @ dB’s
Winnaar: Bart Hanswijk
Juryleden van de avond:
Anne van Tongeren: BLiP Agency
Melvin “Moss” Lieveld: zanger Mary Fields, zanger Wells
Hans Vrijmoed: Bestuur Stichting Utracks (3voor12Utrecht), DJ, voormalig muziekjournalist
The Capsones
Sterke zanglijntjes gevarieerde invloeden maar let op de richting van de sound die je kiest. Drummer mag harder slaan en vergeet niet je gitaren te stemmen. Goeie liedjes en dito presentatie.
Jane
Veel energie, goeie performance potentie tot goeie liedjes, misschien overkill aan volume en alles tegelijk geven. Doseer. De liedjes beginnen goed, maar zakken daarna in. Alles staat een beetje te veel op “standje 11”.
Filthy Felons
Jullie weten perfect de sfeer neer te zetten die jullie over willen brengen. Zorg er voor dat je je stem niet kapot zingt. Creëer meer eenheid op het podium. Kom van je eilandjes af en pak je ruimte op het podium. Indrukwekkend voor 2e optreden ooit.
Silver
Onwennige start. Het laatste liedjes was in de roos, maar over all niet helemaal overtuigend. De stijl is niet erg consistent. De nummers zijn goed doordacht, maar komt niet altijd oprecht op de jury over.
Bart Hanswijk
Jullie nemen het publiek mee en dat is een kracht die niet iedere band bezit. Er mag wat meer nadruk op de solo’s komen. Jullie spelen als een eenheid, maar laat die eenheid af en toe los zodat jullie individueel kunnen “shinen”. Strakste drummer van de avond.
Juryrapport voorronde 3, 24 maart @ dB’s
Juryleden:
- Marten Timan – speelt bij Boyle, Shuriken en Wander
- Bas van de Looy – Boeker/Agent bij For The Road, Muzikant ( zang/gitaar) bij The Maureens
- Stefan ’t Hooft – Docent Nederlandse Popacademie, Walker Diver
Winnaar: Kruidt
Nowhere Near
Volwassen sound en het is goed uitgevoerd. Het is alleen niet een geheel en het is allemaal een tikkeltje te braaf. Werk aan de gitaar arrangementen. Maak er gebruik van dat je twee gitaristen hebt. Volgens een jurylid steeg het derde nummer boven de rest uit. Iets meer inleven in de muziek. De bass sound is goed en zet de 2e stem wat vaker in.
Kruidt
Erg muzikaal en dynamisch. Er is een duidelijk concept en de trombonist neemt de functie van leadzanger over en met verve. Er zijn herkenbare melodieën en een goed vol spel. De energie van de band is niet helemaal goed verdeeld en het is wel echt muzikanten-muziek (wat uiteraard niet per se een minpunt hoeft te zijn). Maak iets meer “liedjes” en iets minder improvisatie.
The Medicine
Enthousiaste band en de zanger heeft een goede stem. Het is alleen wel wat te voorspelbaar en het is niet strak genoeg. Zorg ervoor dat de muziek een eigen smoel krijgt. Energie op het podium was goed en het laatste nummer was catchy.
Guv’nor
Er is een goede rock ’n roll vibe en de liedjes zijn in de basis goed. Het is wel nog zoeken naar een eigen identiteit. De liedjes zijn clichématig uitgewerkt en probeer meer een eenheid te worden. Werk aan jullie spel.
Container
Super energieke en gedreven band. Er is een goede vibe en er wordt strak gespeeld. Het is alleen niet erg origineel en de songs zijn wat te zwak. De composities mogen gedurfder.
CLASH OF THE TITANS VOORRONDE # 4 – 31 maart @ EKKO
JURYRAPPORT
In voorronde vier bestond de jury uit:
- Geert Verhoef – oprichter Staplab, organisator /programmeur Kytopia Sessions
- Jacco van Elst – muzikant bij The Fire Harvest, This Leo Sunrise, zanger/gitarist
- Jelmer Bron – producent/opnametechnicus o.a. The Bakery & Mailmen Studio
- Daniel Papen – zanger/muzikant bij Boyler en Danny Black & Shirley Blind
WILDEBEAST – Harde Rock ’n Roll
De jury gaat helemaal mee in dit debuutoptreden van Wildebeast dat zelfs voor de gelegenheid een eigen lijn oordopjes heeft meegenomen. De jury adviseert de band niet te veel zijstappen richting de metal te nemen maar te blijven focussen op de harde rock ’n roll. Eervolle vermelding voor het inzetten van Happy Birthday voor de vader van de gitarist om vervolgens keihard en naadloos over te gaan op het volgende nummer. Veel spelen in donker holen, bier drinken, plezier maken en vooral doorgaan!
CAPITAL O – Rock
De jury prijst de combinatie van bas en zang en het sterke begin van de band. In de twintig minuten set van Capital O zit evenwel te weinig samenhang, de songs zijn niet sterk genoeg en het is zoeken naar een eigen stijl. Zoek de samenhang, werk samen aan het uitbouwen de song, wees niet band muzikaal buiten de lijntjes te kleuren maar – nogmaals – zoek je eigen stijl.
SUNSET VERTIGO – Rock
De jury heeft helemaal niets aan te merken op de technische kwaliteiten van de band. De twintig minuten set is goed & strak. Maar het geheel komt wel erg gedateerd over en voegt weinig toe aan de status die de band al een kleine acht jaar geleden had. Als je hier als band verder mee wilt, moeten er nieuwe songs komen. En als je gitaarband in twintig minuten vijf keer losschiet dan komt dat – net als te veel stemmen – de dynamiek niet echt ten goede.
DARK PROVIDENCE – Rock Metal
Die drummer is met afstand de beste muzikant van de avond, aldus de jury. Helaas kan de rest van de band niet volgen. De zangeres heeft moeite boven de band uit te komen en gaat waarschijnlijk daardoor een beetje de mist in. Samenspel moet beter. De jury adviseert een duidelijkere focus op de stijl die je als band wilt spelen. Nu blijft het te veel hangen tussen rock en symfo metal.
I SEE GIANTS – Post Rock
Spannend, meeslepend, origineel zijn de lovende woorden van de jury voor het trio van I See Giants. Met een gedegen set opbouw, waarin hard en zacht elkaar op een natuurlijke manier aanvullen, is I See Giants verkozen tot de winnaar van de avond. Potentie, originaliteit en muzikaliteit krijgen een dikke plus. De presentatie kan beter maar ja, het is natuurlijk wel post rock…
Juryrapport voorronde 5, 1 april @ ACU
Winnaar: Edison Effect
Juryleden:
- Emiel Schaap: programmeur Club 3voor12/Utrecht – bassist bij Audio Adam, Los Cojones del Toro en Pandae – docent gitaar en bas
- Max Beekman: the Bakery
- Mandy Tiemissen: zangcoach – Bruiswater Producties
Edison Effect
In het begin kwamen jullie er moeilijk in, maar later kwam dat wel weer goed. Jullie hebben duidelijk kilometers gemaakt. De zanger is een echte showman, maar daardoor bleef de rest een beetje achter. Let er op dat niet alle nummers op elkaar gaan lijken.
Still Recovering
Er is gedacht aan het uiterlijk, maar blijf dicht bij jezelf. De muzikanten speelden boven hun kunnen, waardoor er sommige delen vals waren. De publieksparticipatie voelde een beetje misplaatst.
Unexposed
Lekkere riffs en er is een goede instrument beheersing. Speel het liefst iets meer binnen een genre. De presentatie was wel af maar teveel overdacht. De rare effecten op gitaar en bas waren tof, de jury wil meer van dat. Werk aan je stage performance en ga meer los. De zang was een beetje vlak.
Enios
Gewoon lekker punk. Het samenspel was strak, maar ga op zoek naar wat eigens. Als je twee gitaren hebt gebruik ze dan ook individueel van elkaar. De zanger had moeite met de langzame stukken. Werk aan originaliteit.
InnerState
Hele goede zang en goeie koortjes. De nummers variëren niet genoeg. Probeer het genre eigen te maken. Plaatje klopte wel en er is strak gespeeld.
CLASH OF THE TITANS VOORRONDE # 6 – 2 april @ dB’s
JURYRAPPORT
Winnaar: Innovation
In voorronde zes bestond de jury uit:
- Arthur Pinto Dijkstra – Muziekdocent aan en oprichter van muziekschool Art in Music, drummer bij Bodypolitics, Pandae & Los Cojones del Toro
- Wies van der Heijden – popjournaliste en recensente bij 3voor12/Utrecht en medeorganisator van het IBB FEST
- Raisa Schouten – medewerker van artiestenmanagement- en boekingskantoor The Bakery. Productiemedewerker bij TivoliVredenburg
NECROTAPH – thrash metal
De technische vaardigheden van de band zijn op orde en het plezier spat er vanaf. Jammer genoeg is het samenspel van de bandleden te rommelig en komt de thrash metal minder hard binnen dan zou moeten. Interactie met het publiek is een plus. De jury adviseert Necrotaph op zoek te gaan naar meer contrast tussen de nummers, te variëren tussen hard en (in dit geval) minder hard. Gooi er bijvoorbeeld eens een extra break in voor de spanningsopbouw. Nu is de set een (te) monotone stroom metaal.
MATTER OF SECONDS – indie rock
De band, bestaande uit een all female ritmesectie, heeft hun sound goed op orde. De muzikanten spelen echt samen. En waar de liedjes hier en daar wellicht wat originaliteit missen, maken de arrangementen en de toevoeging van de omlijsting uit de laptop veel goed.
De drummer houdt de boel goed bij elkaar met haar simpele en effectieve spel. De jury vindt dat ze (nog meer) power mag tonen in bepaalde stukken. Presentatie van de band laat wat te wensen over. Veel spelen, interactie zoeken met het publiek en het komt helemaal goed.
INNOVATION – alternative rock
Vier piepjonge gasten die weten wat ze doen. Uit alle alt.rock dingen uit heden en verleden toch een originele mix maken, verdient een pluim. De energie spat van het podium, de set opbouw is dik in orde. En met name de zanger-gitarist verdient een eervolle vermelding vanwege zijn solide rockstem. De jury adviseert wel te doseren met stemgebruik om de jonge stembanden niet nu al te overbelasten.
Doseren is een advies voor de hele band: probeer niet te veel te doen, hou het effectief en in dienst van je liedjes.
Beste band van de avond volgens de jury.
THE SUBLIMINAL groove metal
Hoewel de jury naar eigen zeggen niet bepaald van de metal is, overdondert de groove metal van THE SUBLIMINAL de jury op een positieve manier. De technische vaardigheden en het samenspel van de bandleden is dik in orde. En de band raast op volle kracht door de twintig minuten set zonder te vervelen en gas terug te nemen. Echt strak, zeggen de juryleden diverse malen, onafhankelijk van elkaar. The Subliminal ‘verliest’ het van Innovation op basis van de mindere originaliteit.
BART RIJS – singer-songwriter
Muziek in de puurste vorm. “Deze man meent het” aldus de jury. Maar de gebrekkige podiumpresentatie, de lange stempauzes en het vertwijfelde zoeken naar die ene mondharmonica die nog backstage blijkt te liggen, maakt de set weliswaar ontwapenend maar ook te slordig om mee te dingen naar de winst. Desalniettemin heeft Bart Rijs met zijn innemende persoonlijkheid (onhandigheid) met afstand de hoogste entertainmentwaarde (en alcoholpromillage) van de avond. Bart we love you!
Juryrapport voorronde #7, 7 april @ dB’s
Winnaar: Chasing Mavericks
Juryleden:
- Robby Wouters: gitarist I am Oak – R. De Selby
- Vic Willems: programmeur Club 3voor12/Utrecht – programmeur Kargadoor – singer- songwriter
- Bas de Looy: Boeker/agent bij For the Road – zang/gitaar bij the Maureens
- Robin van Saaze: Robbing Banks – Taxi to the Ocean
Leoparte
Stevige basis, maar mag nog meer grooven. Goed voor ’s avonds op een festival. De zanger is niet echt een frontman en de zanglijnen zijn wat te vlak en te laag. Punky gevoel door gitarist. De liedjes zijn inwisselbaar. In het genre is het niet onderscheidend genoeg.
Norden
Goeie muzikanten, maar hou het functioneel. Er zijn iets te veel cliché’s, maar wel goeie melodieën die blijven hangen. Let op de samenzang. Het is vast een mooi cd’tje, maar gooi je publiek er niet dood mee. Wellicht kon het deze keer niet anders, maar er staat een groot keyboard tussen jullie en het publiek en hij is maar met een nummer gebruikt. Denk daar aan met de podium set up.
Dirty Mike & the Bastards
Toffe keuze, maar de band formatie is muzikaal het sterkste. Maak meer gebruik van de surf invloeden en vooral van de synth. Breng meer variatie aan en de zang was ondermaats.
Goor en vet en dat is bedoelt als een compliment. Hele vette synth sound. Er is ruimte voor spannendere gitaar sounds.
Empress
De band is strak en de zangeres is goed. De band heeft alleen geen eigen karakter. Jullie geven een beetje het gevoel af alsof je een coverband bent. Straal af dat jullie je eigen liedjes speelt. Er mag wat meer dynamiek in de nummers, het blijft nu niet hangen.
Chasing Mavericks
Zonder drummer gaan is wel lef hebben. Het heeft een eigen smoel, maar niet strak. Technisch niet sterk, maar er zit wel potentie in. Fijne punkinsteek. Het rammelt, maar dat mag.
Juryrapport voorronde 8, 8 april @ ACU
Winnaar: Ziggy Splynt
Juryleden:
- Anne van Tongeren: BLiP Agency
- Martijn Mannak: Agent bij Full Spectrum
- Emiel Schaap: programmeur Club 3voor12Utrecht – professioneel muzikant – bassist bij Audio Adam, Pandae & Los Cojones Del Toro – docent gitaar en bas
- Jan Jongenotter: producer – geluidstechnicus bij Lucas Hamming – multi-instrumentalist – bezig met solo-project
Estrogen
Goed eerste optreden, maar de ritme sectie moet meer samen. De bassist moet meer naar de drums luisteren en minder naar de gitaar. Jullie waren echt en enthousiast. Het mag wat meer rocken en de zangeres mag iets meer van zichzelf laten zien. Werk aan de opbouw in de nummers. Zoek naar iets eigens.
Gildor
Ontzettend veel groei potentie, er mag iets meer interactie zijn met elkaar en het publiek. Maak de liedjes af, besteed individueel aandacht aan de songs. De gitarist mag meer sfeer maken. De eerste twee nummers misten wat dynamiek. De zanger heeft een goed stem en de harmonieën zijn ook goed. Maak vooral veel kilometers. Er zit meer in, probeer dit eruit te halen door meer catchy liedjes te schrijven.
Ziggy Splynt
Goeie songs en het klinkt heel erg strak. Het klinkt soms wel heel erg bekend, zoek nog meer je eigen sound. Komt op het podium arrogant over, en dat klopt ook, maar let op dat het niet too much wordt. Een jurylid vond de gitaar te metal voor deze band.
Banty Holler
Goeie kampvuur-vibe. De basis is er, maar een ritme sectie zou het verbeteren. Voeg nog meer Americana toe. De zangeres is goed. Laat haar zingen en de gitarist gitaar spelen.
Reverend’s Gang
Goeie gitaar en bas sound, maar het klinkt niet strak en de zang moet beter. De emotie is te lezen, maar blijf naar elkaar luisteren. Engels kan beter. Het is goed in het genre, maar maak het meer eigen.