Wat zegt de jury?

De jury kan nog zoveel zeggen…

Feit is dat we deze bands in de halve finales gaan zien:

  • PYROLYSIS
  • DJHAGY
  • AMAROC
  • FIGHTING CHURCHILL
  • SILHOUETTES
  • BLACK MONSOON
  • BEERBOTTLE CHOPSTICKS
  • SEARCHING FOR RELIEF

=======

Juryrapport Voorronde # 3 – Winnaar AMAROC

De jury bestond uit Emiel Schaap (3voor12 / Audio Adam / Pandae), Anneloes van Haaften (dB’s / ex-Clash), Vic Willems (Vic Willems / 3voor12) / Robby de Selby (I am Oak / R. de Selby)

AMAROC

De jury was te spreken over de strot van de frontman en de totale sound van de band. Het zou volgens hen goed zijn als de rest van de band de uitstraling van de frontman overneemt op het podium. Ook zou meer dynamiek en minder haast in de set gewenst zijn.

Edwin Danks

Goede energie binnen de band en het is duidelijk dat de bandleden onderling goed op elkaar zijn ingespeeld. Toch mist de muziek volgens de jury wat originaliteit en missen de hooks in de nummers. Tot slot de vraag van de jury wat het nut is van bretels als je een riem draagt.

The Good Life Gentleman

De band was volgens de jury goed op elkaar ingespeeld. Veel muzikaliteit is te horen. Toch is er ook een valkuil door ‘boven je kunnen’ te spelen. De zanger zou volgens de jury beter af zijn door de synths te laten vallen, en de focus op zang en dynamiek te leggen om monotone momenten binnen de nummers/set tegen te gaan.

Benjamin Parks

De jury was te spreken over de zang en over de hoorbare invloeden die de band met zich meedraagt. Punt van kritiek was dat het op het podium wel een beetje rammelde, en dat de nummers wat lang zijn. De tweede gitaar zou wat meer variatie kunnen brengen in de nummers om het geheel wat interessanter te maken.

Lemon Haze

Erg mooie samenzang! De valkuil hier is alleen dat het snel veel van hetzelfde kan worden. Het kwam oprecht en natuurlijk over op de jury. Tip van de jury: laat je niet teveel beïnvloeden, maar maak je eigen geluid.

 

=========

Juryrapport Voorronde # 5 – 7 april 2017 – Winnaar Silhouettes

 

De jury bestond uit Max Beekman (The Bakery), Emiel Schaap (3voor12/Utrecht, bassist Audio Adam) & Fabian Gunzel (The Bakery).

 

Jack Plane

De jury was zeer te spreken over de instrumentbeheersing van de mannen van Jack Plane en noemde het gebruik van de kazoo vet. Minpunten waren het gebrek aan dynamiek in de songs (de nummers lijken wat te veel op elkaar) en qua podiumpresentatie merkte de jury op dat de frontman of in zijn rol moet blijven of gewoon zichtzelf moet zijn. Nu kwam het geheel wat te geforceerd over. Bovendien miste de muziek originaliteit maar dat is een genrekeuze waar verder niet veel op aan te merken valt.

Silhouettes

De jury roemt de toffe hedendaagse sound van Silhouettes en de afwisseling in het repertoire. De zangeres is goed genoeg om het zonder cape te stellen. Advies van de jury, concentreer je als zangeres op je muziek en laat het theater achterwege. Ook het spelplezier van de band mag er zijn maar de ritmesectie kan beter door meer met elkaar in contact te treden. Al met al, met name op de criteria sound en originaliteit is de jury unaniem over Silhouettes als winnaar van deze voorronde. Deze band kan groeien.

Stadtholder-

Lekkere 80s sound met een aanstekelijke frontman. Ook al is het niet strak, lekker is het wel. Leeftijd is geen issue als je lol beleeft aan musiceren en dat is hier duidelijk het geval. Het is geen gimmick maar gewoon lekker muziek maken, het is niet origineel maar who cares? De band in ieder geval niet, en dat is prima. ‘Gewoon doorgaan’ zou Barry Stevens zeggen, ‘zonder ambitie’ voegt de jury daaraan toe. De band lijkt niet rock ’n roll genoeg voor de energieke frontman.

Call the Riot –

Heel veel props voor de frontvrouw! Goede strot, goede riffs maar zoek naar een eigen sound. Nu lijkt het te veel op van alles en nog wat. De jury adviseert de drummer zich meer te richten op de backing vocals en de lead helemaal over te laten aan de frontdame zodat zij zich nog meer kan profileren als gezicht van de band. Met een meer eigen sound, en meer screams van de frontvrouw, kan de band pas echt vlammen. Nu blijft het helaas toch te vlak en blijft geen enkel liedje hangen.

Kluiteruit –

Sterk begin met het gedicht van de frontman. Daarna zakt het allemaal wat in en lukt het de band niet te communiceren wat de zanger wil. Muzikaal blijft het hangen, zit de (verder goede) leadgitarist wat teveel op zijn eigen wolk en krijg je niet het gevoel dat hier een (h)echte band staat te spelen. De kleinkunst-insteek van de frontman verliest gaandeweg de set steeds meer aan kracht. Het is ook moeilijk om een dergelijke spanningsboog in je moedertaal strak te houden en daadwerkelijk in ieder nummer iets te vertellen hebben. Originele insteek dat wel, maar muzikaal en inhoudelijk (nog) niet sterk genoeg om te blijven boeien.

===============

Juryrapport Voorronde #6 – 14 april 2017 – Winnaar Beerbottle Chopsticks

De jury bestond uit Isidor ten Hooven (Ziggy Splynt), Vic Willems (Vic Willems / 3voor12), Robby de Selby (I am Oak / R. de Selby), Jeroen Bronckers (The Bakery)

Kurt Rosa

De jury was te spreken over het samenspel en de zang en de enthousiaste vibe die de band met zich meebrengt. Minpunten waren de voorspelbaarheid van de nummers, waarbij ze halverwege minder interessant werden. Tip van de jury: blijf je ontwikkelen en wees origineel.

Das Das

Volgens de jury is dit een band met potentie. Minder onzekerheid komt als er meer kilometers worden gemaakt. Speel dus veel samen als band. Verder werd de eigen sfeer die de band weet op te bouwen genoemd als een goede eigenschap. De zang is goed, maar niet altijd even goed onder controle en de band rammelt nog wel een beetje.

Beerbottle Chopsticks

De jury vond de energie erg goed. Na een wat stroever begin werd het wel wat het moest zijn: punky, energiek en catchy. Soms is het volgens de jury wat sloppy, maar dat is ook weer te verantwoorden binnen het genre. Meer diversiteit binnen nummers zou overigens welkom zijn. Gouden tip van de jury: meer schijt hebben en meters maken!

22AD

De jury was te spreken over de zelfverzekerdheid waarmee het gebracht werd. Urgentie werd in de songs gehoord, wat zeer positief is. Een goede gitaarsound, maar het gitaarspel zou wat dynamischer mogen worden om de aandacht van het publiek te kunnen vasthouden. Tip van de jury: probeer minder naar de gitaarhals te kijken als je aan het zingen bent en dan komt de dynamiek (vooral in zang) al een stuk natuurlijker.

Sorry Bunch

De jury was te spreken over de samenstelling van de band en het strakke samenspel. Als minpunt werd de eentonigheid van nummers genoemd. De jury raad dan ook aan om meer focus te leggen op het melodische aspect van de piano, en adviseert ook om af en toe wat gast terug te nemen.

==========

Juryrapport Voorronde # 8 – 28 april 2017 – Winnaar Searching for Relief

 

De jury bestond uit Vic Willems (programmeur 3voor12/Utrecht, winnaar Grote Prijs categorie Singer/Songwriter), Aron Smit (drummer Ziggy Splynt, winnaar Clash 2016), Martijn Mannak (boeker bij Full Spectrum, mede-oprichter Staplab), Matthijs Boom (Matthijs Boom Management, o.a. Rachel Louise & Dotan).

Dead Man’s Pocket

De jury was zeer te spreken over de goede en creatieve ideeën van de band maar merkte tegelijkertijd op dat er wellicht een duidelijkere keuze gemaakt moet worden qua genre. Het lijkt alsof de muziek nu op twee gedachten hinkt, alsof de ene helft van de band thrash metal wil maken en de andere helft het meer zoekt in een wat meer experimentele vorm van metal. Ongeacht de muzikale kant die de band op wil, vindt de jury dat het samenspel veel strakker moet. De hiermee gewonnen zekerheid kan dan vertaald worden in betere interactie met het publiek want dat is bij dit optreden minimaal.

Wolvenplein

De jury roemt de catchy songs van Wolvenplein en de uitstraling van de zangeres. Als minpuntje van diezelfde zangeres wordt de gebrekkige uitspraak van het Engels genoemd. De band heeft overduidelijke veel plezier in het optreden maar om echt verder te komen moet er gewerkt worden aan het onderlinge samenspel (tegelijk een nummer eindigen is echt een must!) en de individuele instrumentbeheersing. Al met al een leuke band voor Koningsdag (of nacht) maar met te weinig body en oorspronkelijkheid om in de Clash te reiken tot de finalerondes.

Searching for Relief

Goede energie die vanaf de eerste noot overslaat op het publiek, strakke band met fijne punkattitude. De band is oprecht en geloofwaardig. Onstuimige hardcore/postpunk die qua originaliteit misschien geen hoge ogen gooit maar hier staat wel een (h)echte band de tent lekker af te breken. Geen poeha, maar gaan. Er ontstaat zelfs een moshpit in de twintig minuten dat de band speelt. De jury zou graag meer melodische zang in de set zien en merkt op dat met de toevoeging van de backing vocalen de dynamiek van de band beter naar voren komt. Searching for Relief wordt door de jury unaniem als winnaar aangewezen.

Vokatus

De jury prijst het muzikale vakmanschap van Vokatus, de band heeft een uitstekende instrumentbeheersing maar schiet tegelijkertijd daarmee ook af en toe het doel voorbij zoals bij het ‘neck tapping’ van de basgitarist waarbij er eigenlijk muzikaal geen effect wordt gesorteerd. De sound van de toestsenist mag veel vetter en prominenter in de muziek naar voren komen. Het is niet helemaal duidelijk of de toetsen nu in de mix verzuipen of binnen de muzikale eenheid van de band teveel op de achtergrond staan. Belangrijk voor deze band is om een eigen koers te vinden. Graaf eens wat verder in de platenkast van je ouders of oom (of wie dan ook) en probeer je muzikale inspiratie breder te trekken. Props voor de uniforme paisley-bloezen van de bandleden en hun performance. Hier zit nog veel meer in.